LSS

Alla inlägg den 12 februari 2015

Av lss - 12 februari 2015 23:04

Jag har suttit och funderat på hur jag skall starta denna bloggen om mitt liv inom den Dagliga Verksamheten, jag har ett LSS beslut som betyder " Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade ". Jag fick diagnosen Autism för ca 3 år sedan efter en lång utredning. För att vara på en daglig verksamhet så får vi 53 kr per dag, men vi får själva välja om vi vill beställa mat för denna summa eller få dem insatta på kontot om vi inte beställer mat via verksamheten. 


Men nog om det, jag starta denna blogg för att jag skall berätta om hur vi individer blir behandlade inom vår verksamhet, jag kan känna mig som ett kreatur ibland.

Finns många exempel att börja med, men idag tar jag vårt julbord.


Det första jag börja tänka på var vår julfest som alla verksamheter inom den dagliga verksamheten träffas gemensamt på 1 gång per år. För ca tre år sedan fick vi ett julbord med diverse mat och dryck som hör till julmaten, men för två år sedan blev det annat då vi individer skulle få betala 53 kr för en skål julgröt, bulle,godis,kaffe och någon pepparkaka. Tog vi bara en kopp kaffe eller något annat så fick vi betala 53 kr! Några av oss valde att lämna lokalen och gå och sätta sig på en restaurang i närheten för lite lunch, för maten fick vi inte heller ta med oss för att äta i lokalen med dem andra. Några dagar senare så bjöd cheferna personalen på ett "komplett" julbord med sina arbetskollegor på en fin restaurang, medans vårt julbord drogs in och ersattes av julgröt pga kostnadsfråga! Vad fan hände här med konstnaden?? 


Finns massor med annat som är värt att fundera extra på inom vår verksamhet som jag skall berätta om, men nästa ämne tar jag imorgon. 




Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<<
Februari 2015
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards